Tuesday 26 April 2011

Obses ke?? Over ke?? Tepuk Dada Tanya Selera...

                                

Assalamualaikum...
Mlm2 buta ni aku tiba2 ade mood nk merepek kt cni..mslh insomnia aku ni pny psl la..time2 camni patutnye org dh tido..aku lak mata ni segar bugar..xde tanda2 nk tido..hmmm..ape nk wt ni..

Senarnye bkn nk ckp sal insomnia tp aku tiba2 rs nk luah perasaan x puas ati aku kt sesetengah org @ pihak..korg tau kn aku ni K-pop fans esp SuJu..aku kn ELF..artis lain pn aku minat gk..tp mls la nk senarai..
Skang ni smua tahu fenomena Kpop dh mkin mgila kt Msia nih..i means populariti artis Kpop la..sejak bila Kpop ni menular kt Msia ni aku xmo citer la coz aku bkn pkaji coz aku x suka sejarah..cuma kita pn tau dr tahun 2006 lg artis2 Kpop cam TVXQ,Rain dh dtg Msia wt concert...tp ms 2 blm lg sehebat skang ni..Thanks to SuJu coz aku rs sejak dorg wt Super Show 2 la Kpop semakin mdpt tmpt kt ati fans2 kt cni..hehe..

Sejak dr tu makin ramai lak artis Korea dtg cni wt fans meeting la,showcase la,promote album la.x kurg gk yg dtg jd duta produk kecantikan n promote brg tu kt cni..so fans pn amik chance la dtg nk jumpa idol dorg.jd secara x lgsg kelompok fans yg sblm ni seolah2 x wujud tiba2 muncul dgn ramainye utk jumpa idol dorg.sejak dr tu la org makin beri phatian kpd Kpop fans.Skang kelompok yg digelar Kpop fans ni jd sgt popular bkn stakat kt internet je tp kt media2 skali..n bkn stakat di Msia ni je tp seluruh dunia.

Tp di sebalik smua 2 ape yg aku nk ckp kt cni ialah perhatian luar biasa media di Msia thadap artis2 dr Korea Selatan ni n Kpop fans sndiri..Ade mcm2 ulasan yg dorg beri ttg fenomena Kpop kt cni.ade yg memuji n x kurg jg yg mngeji..Bkn setakat media je tp bkn Kpop fans pn x kurg jgk jd pemerhati x bgaji..

Mst korg ade baca artikel dr Berita Minggu ahad lps kn?senarnye aku x baca abis artikel 2 coz aku x suka beli paper Berita Harian..coz brita dorg x disusun dgn baik n aku ade pengalaman bc berita yg terang2 bg info yg salah..so aku x paham ape yg maksud tagline dorg 'Sumber Ilmu dan Maklumat' sdgnkn reporter dorg pn menipu bila bg laporan..huhu..

Artikel ahad lps tentang fenomena bunuh diri krn minat kpop 2 sgt la aku x setuju..bg aku reporter n pihak2 yg kononnye bijak pandai dr universiti yg susah payah mkaji tentang kegiatan 'x sihat' Kpop fans di Msia ni terang2 berat sebelah..Bkn krn aku sorg Kpop fans tp krn kenyataan dorg 2 yg sgt mjengkelkan utk dbaca..antaranye Kpop fans blh tjebak gejala bunuh diri sprt yg dlakukn oleh sesetengah artis Korea yg bilangannye xde la bnyk mane pn..pas2 Kpop fans ni kaki buang duit krn nk beli brg2 idol dorg...n plg aku xblh terima ialah bila 'si bijak pandai' 2 ckp org2 yg minat Kpop ni blh mdorong kpd kemurungan akibat tlalu obses..huhuhu..what the hell is that..hahaha

Jom kite teliti blk ape yg reporter 2 dok kecoh2kn lam paper 2..First tentang bunuh diri..hmmm..1 je aku nk ckp 'NONSENSE'..kes2 artis korea bunuh diri ni mmg bkn perkara baru kt sana.tp dlm skop yg reporter 2 ckp ialah tentang Kpop fans..Kpop 2 ialah Korean Pop @ sng ckp 1 jns genre music.sdgkn bg kita2 yg faham sgt ttg dunia hiburan Korea yg bunuh diri 2 bkn la dr klgn penyanyi.kbnyknnye pelakon.so ape kne mngenanye dgn kita yg minat Kpop nih?mmg kite pn kaki drama Korea gk tp perlu ke kita taksub smpai bnd xde faedah cam2 pn kita nk ikut?sia2 je..Allah jdkn manusia 2 smuanye b'akal spy blh bezakn mane baik mane buruk.Lbh2 lg kite yg Islam ni.kita hidup dlm garis panduan yg dh dtetapkn.ape je yg kite wt tetap ade cross-line yg kite xleh langkau..Kpoppers yg b'agama Islam ni tentunye tau bunuh diri 2 sgt la bdosa n x layak pn dikebumi cara Islam.sape nk jd cam2..rsye xde sape pn yg xleh nk fikir bnd mudah ni kn??

Lg 1 reporter 2 sndri mngaku blm ade kes bunuh diri sbb Kpop kt cni.so ape point dia utk wt tuduhan cam2..bkn ke 2 terang2 sj nk menaikkn kemarahan Kpoppers..Kita pn tau kes2 bunuh diri di Msia ni punca utama ialah putus cinta n hutang  dgn along..so dr dia susah nk risau psl Kpoppers ni baik dia gi risau sal ank2 gadis yg tgh panjat bgnan nk bunuh diri coz break off dgn boyfriend dorg..kn 2 lg baik..hahaha

Seterusnye tentang kes bazir duit...1 lg perkara yg aku z puas hati..reporter 2 ckp Kpop fans ni sanggup abis ribuan ringgit utk dptkn brg2 original artis kesygn dorg..harus la..dh kata minat...ape mslhnye dgn Kpop fans beli brg2 2 smua?mganggu org Msia ni ke?aku nk tny korg la bila korg beli brg 2 korg pakai duit sape?kalo aku confirm la pakai duit aku sndri..aku kn dh keje.n most of Kpop fans beli guna duit sndri..so knp dia nk susah ati??ade gk yg parents sanggup bg duit pd ank utk beli brg Kpop idol ni..

Yg jd persoalan ialah ape beza Kpop fans abis ribuan ringgit utk beli brg artis Kpop b'banding dgn dorg yg minat modified kete smpai puluhan ribu ringgit n dorg yg jd peminat kelab2 bola sepak luar negara cam Manchester United, Liverpool yg sanggup abis ribuan ringgit semata2 utk dptkn brg2 rasmi kelab bola 2??aku x nmpk ape2 beza pn kecuali smuanye kes buang duit..tp knp dorg sanggup buat smua 2??sbb minat la kn..mane ade org akn sj2 kuar duit beli brg yg dorg xnk..ish3..tp knp reporter 2 hny tuju pd Kpop fans?sbb kita ni xmo sokong artis tempatan??xmo beli album artis Msia?minat seseorg kite x leh control ye..sbg pengguna kita ade hak utk dptkn sesuatu yg kite yakin dgn kualitinye..jd x perlu la nk salahkn Kpop fans beli album Kpop dr Korea atau brg2 artis Kpop.kalo nk ckp psl buang duit tlg la tegur skali mereka2 yg suka bjudi coz 2 lg la buang duit..

Then psl kemurungan..menurut en.bijak pandai 2 Kpop fans ni tdedah dgn gejala kemurungan akibat tlalu obses dgn artis Korea sehingga mendorong kpd gejala bunuh diri..tp sblm dia nk ckp cam2 blh x tlg bg bukti kes depression akibat obses dgn Kpop???itupn kalo ade la..hahaha..aku nk tny ngn korg smua yg Kpop gans cam aku.korg rs korg ade alami simptom2 depression ke??cam xmo ckp ngn org,rs t'tekan,xlalu mkn,n rs benci ngn diri sndri n org sekeliling??sbg Kpop fans aku x pnh rs cam2..bahkn lps aku tjebak ngn Kpop ni aku rs hidup aku lbh ceria,aku lbh bnyk bckp n bgaul dgn kwn2 di internet ni..facebook n twitter aku yg dulu 2 sunyi sepi je skang ni dh semak samun ngn post2 n link2 sal Kpop friend request yg x putus2 dr mereka2 yg bgelar Kpop fans.n aku jd aktif krn aku dpt bnyk kwn baru yg sama minat.bkn jd lebih murung tp lg ceria ade la..hahaha..so aku rs cam xde asas je smua yg reporter 2 ckp..

OK la pjg sgt dh ni..jom kita pikir2kn...knp aku lihat tlalu ramai org benci Kpop??ape mslh yg dibawa Kpop ni?jd mslh negara ke?Kpop ni tlalu bahaya ke smpai blh hancurkn negara?bg aku dr dorg risaukn psl Kpop fans ni baik dorg fikir2 jgk mereka2 yg tlalu minat Lady Gaga,Justin Bieber atau mane2 artis2 Hollywood..krn dorg ni lbh bpotensi utk bw pengaruh buruk kpd muda mudi negara ni..contohnye Lady Gaga..terang2 dia cuba hasut org muda negara ni spy protes kerajaan krn haramkn lirik2 lagu dia yg terang2 promote gay n lesbian..tp knp xde sape yg nk kecoh2 sal ape yg pompuan barat 2 ckp?knp dia seolah2 diberi lesen utk dipuja2...dgn video muzik yg sgt lucah n kotor knp xde sape yg nk kritik??then Justin Beiber yg dipuja2 2..baru je dtg Msia mggu lps..umur baru 17thn..jd artis baru setahun jagung tp perangai cam hampeh..kekwat..kurang sopan n x hormati media negara ni..knp ade je yg bela bdk 2?alasan x ckup umur?tlg la jgn jdkn umur 2 alasan utk bnrkn dia buat perangai kurang ajar 2..dh la nk greet fan Msia pn jd "Hello Manila"..itu ke yg dorg katakn bgs??huu! blh blah la..

OK la..bak kata Nabil Raja Lawak..korg ade mata korg pandang..korg ade telinga korg dgr..korg ade akal korg pikir la sndri...aku tetap stick ngn pendirian aku utk pertahankn KPOP..bkn krn wajah hensem tp krn complete package artis KPOP yg xde pd mana2 artis kt dunia ni kecuali la Allahyarham Tan Sri P.Ramlee..

No comments:

Post a Comment